۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۸

امام جمعه یزد:

وقف باید پشتیبان برنامه‌های فرهنگی باشد

وقف باید پشتیبان برنامه‌های فرهنگی باشد

یزد- امام جمعه یزد با اشاره به لزوم ساماندهی و نیازسنجی در حوزه وقف، خواستار هدایت بخشی از موقوفات به سمت حوزه های علمیه و فعالیت های قرآنی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در همایش یاوران وقف که با حضور واقفان، خیران و متولیان و اصحاب وقت برگزار شد، با اشاره به روایات امام موسی کاظم(ع) در مورد وقف وجود دارد، اظهار کرد: انسانهایی که مبتلا به این روحیه می شوند که نه برای خود و نه برای دیگران شرایطی فراهم نمی کنند که از نعمات الهی بهره مند شوند، دارای روحیه بخل هستند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال رئوف، بخشنده و وهاب است، افزود: خدا در قرآن فرموده که توسعه و برکت در دست خود ماست و هر حرکتی که در راه خدا انجام دهید، چند برابر آن به شما باز خواهد گشت.

ناصری با بیان اینکه باید صفات خداوندی را در درون خود تقویت کنیم، گفت: یکی از مهمترین صفات خداوند متعال، بخشندگی است و وقف نماد شاخص بخشندگی است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد عنوان کرد: زیبایی های وقف باید به مردم نشان داده شود زیرا وقف عاقبت اندیشی، خیرخواهی و کمک به دیگران است و در صورتی که این زیبایی ها به مردم نمایانده شود، هیچکس از وقف دریغ نخواهد کرد.

ناصری با اشاره به اینکه ۸۰۰ نوع نیت واقف داریم و تنوع زیادی در این زمینه شاهد هستیم، افزود: یکی از وظایف مهم اوقاف، هدایت این موقوفات است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی وقف عنوان کرد: باید نیازسنجی در این زمینه انجام شود و نیازهای مردم و جامعه در این زمینه مدنظر قرار گیرد.

ناصری، یکی از نیازها در این زمینه را وقف برای حوزه های علمیه اعلام کرد و گفت: متاسفانه دولت‌ها حمایتی از حوزه های علمیه ندارند و یکی از راه هایی که می توان به حوزه های علمیه کمک کرد، وقف است.

وی، یکی دیگر از موقوفات مورد نیاز جامعه را وقف برای مساجد دانست و اظهار کرد: نگهداری و توسعه و نوسازی مساجد نیاز به موقوفات دارد همچنانکه می بینیم مساجدی که موقوفه دارند، سرآمد و فعال هستند اما مساجدی که موقوفه ندارند، به تدریج فرسوده و مستهلک شده اند.

امام جمعه یزد همچنین بر لزوم توسعه موقوفات قرآنی تاکید کرد و گفت: فعالیت های قرآنی نیازمند توسعه است و برای توسعه این فعالیت ها باید حمایت مالی صورت گیرد که موقوفات می توانند بهترین کمک در این زمینه باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه به محض تنگنا در بودجه ها، از بودجه های فرهنگی کاسته می شود، وقف می تواند پشتیبان بزرگی برای برنامه های وقفی باشد.

در این مراسم که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه موقوفات پرداخت، از واقفان و خیران استان یزد تجلیل شد.

کد خبر 6233552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha